Kollektivtrafik

Jag är faktiskt för att åka kollektivt, även om jag är väldigt bekväm av mig och gärna tar bilen eller ber om skjuts ibland. Men SJ tar bannemig priset.
Idag hade jag redan bestämt att ta bilen då det var alldeles för dyrt och segt att åka tåg. Att betala ca 420 kr sammanlagt från att ta mig från Skoghall till Örebro, en resa som dessutom skulle ha tagit mig 7 timmar för en timme långt möte, gör att jag inte ens kommer att överväga att resa med SJ igen.
Bilen var underbar idag dessutom!

Det är inte bara dagens priser som gör mig tokig. Senast jag åkte till Stockholm (då jag inte fick flyginfo m.m förrän dagen innan) och inte kunde boka biljetten i tid, så betalade jag över 600 spänn för att ta mig från Karlstad till Arlanda, utan att ens få en sittplats i det priset. Helt jäkla sjukt egentligen. Med tanke på att tåget var fullt dessutom så måste SJ ha tjänat något så sjukt mycket pengar, på bara den turen.

Efter att ha veckopendlat i nästan ett år, mellan både Stockholm och Oslo, så har jag varit med om det mesta. Mycket är inte SJ's fel, det kan till och med jag hålla med om, men hur kommer det sig att alla tåg är försenade? I vintras åkte jag en gång då tåget avgick i tid. Även de första tågen på morgonen, som har stått inne på station över natten var försenade. Hur är det möjligt, varje vecka?

Oslo-resorna var ändå värst. Dom gånger jag åkte med SJ, så var vi alltid sena, och dom hade alltid problem med AC, dörrar eller restaurangen. Medan dom tillfällen jag åkte med tågkompaniet så var vi aldrig försenade. Jag stog på perrongen och väntade på tågkompaniets tåg som kom i tid och SJ's tåg som skulle gått nästan två timmar tidigare hade inte ens gått.
Herregud.
Jag har gnällt mycket över SJ, men jag kan lova er att jag har haft extremt mycket tålamod med SJ också. Men nu är det slut med det.
Tänker inte ens bry mig att kolla avgångar eller priser hos SJ längre, för dom senaste gångerna har det bara varit mycket dyrare och långsammare än bil.


Vad är meningen med att åka kollektivt när man får betala mer och slösa mer tid än med bil?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0