Ansökan

Sitter och krånglar och försökte hitta ett sätt att ansöka till den bastermin jag vill läsa på universitetet till våren. Och det var ju i princip omöjligt. Jag hade tänkt att gå en renodlad bastermin för behörighet till ingenjör, men jag var redan nu tvungen att välja bastermin till ett specifikt program. Vilket suger lite. Jag kan ju inte ansöka till hur många basterminer som helst, och redan nu sålla ut allting känns hårt. Visserligen är jag nästan helt säker på vad jag vill läsa, men ändå, jag vill ju ha möjlighet att bestämma mig i vår, inte nu. Jag vet inte ens vad som ingår i dom basterminerna jag sökte. Jag behöver bara matematik D och fysik B, men jag skulle gärna slänga in kemi B och engelska C också för lite meritpoäng. Jag behöver ju några extra poäng, med tanke på att mina betyg som va väldigt bra när jag gick ut gymnasiet är med dagens konkurrens inte alls lika bra längre. Varför har alla andra fått för sig att skaffa sig bra betyg nu, när jag vill ansöka? Mitt snitt har sjunkit dessutom eftersom KOMVUX vägrade dela ut MVG'n i två kurser när jag pluggade där. "Nej, vi sätter inte MVG på den här kursen." Tack, vad snällt, tyckte jag som va den enda som nästan hade fullpoäng på alla prov, test och laborationer. Hade jag bara fått högsta betyg i en av kurserna hade mitt snitt legat kvar som innan, och det vet jag duger, men nu, nu är det mer riskfyllt.
Skitsamma, får se om jag kommer in, annars blir det KOMVUX igen, och den här gången ska jag vara seriös i sånt fall och se till att få de betygen jag förtjänar så jag tar mig in.

Jag valde i alla fall mekatronik (som inte ens är ett ord på min iPhone?) i första hand och maskin i andra, och inget i tredje, än så länge finns det inget annat i Karlstad som intressant.
Chalmers är intressant, men med tanke på att jag har nästan bestämt mig för att bo på hemmaplan ett tag så blir det svårt. Dessutom så är snittet högre på Chalmers i år, det va senast två år sen (förra året tror jag dom dög till att komma in som reserv) mina betyg dög till den utbildningen på Chalmers, tyvärr.
Idag kan jag verkligen ångra att jag inte va seriösare i gymnasiet. Alldeles för mycket skolk, dessutom hade jag det för lätt i skolan, jag behövde inte plugga utan det mesta klarade jag ändå, så då sket jag i att få så bra betyg som möjligt. Ågren. Idag. Men det är alltid lättare att vara efterklok..

Blir dock lite mer lack på den där studievägledaren som sa åt mig att jag visst kunde välja en öppen bastermin. Hon hade ju verkligen inte koll på någonting. Det enda hon hjälpte mig med va att ge mig datum på sista ansökan, och att engelska C ger mig meritpoäng. Engelska C borde jag kunna dova mig igenom och samtidigt bli godkänd, så det känns bra.
Så om det nu blir så att jag kommer in på kau så kommer inte engelskan att ingå, utan jag måste läsa den på KOMVUX, vilket innebär att basterminen som är på 100% (vet inte vad för kurser som ingår) plus engelska på 25%, plus jobb upp till 75% i månaden, kommer att bli en rolig resa för mig. Jag har gjort mer tidigare, och då gick det ju bra.
Nej, nu får jag vänta några dagar, sen måste jag söka KOMVUX när deras antagningar öppnar, ifall att. Det är en jäkla procedur detta, och jag har faktiskt inte en aning om det är det jag vill ens..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0