Presidentvalet 2012

I min värld finns det inget annat sätt än att spendera denna kväll och natt med valvakan från USA. Politik är och kommer förbli intressant i min värld.
Dock är USA världens tråkigaste land när det gäller politik eftersom det än så länge bara finns två "riktiga" alternativ. Även om det finns andra partier med andra kandidater så kommer dom inte på många, många val framöver få den uppmärksamhet som behövs för att faktiskt ha en chans att bli delaktiga i den amerikanska politiken. Även om de alternativa partierna hade varit tillräckligt stora så går valrörelsen i USA ut på två kandidater, en tredje kandidat skulle aldrig funka i deras upplägg. Vilket är riktigt tråkigt, att politiken till viss del blir såpass styrd som den blir.

Som jag har nämnt tidigare så hoppas jag innerligt att Obama tar hem det ytterligare en period. Om Romney vinner detta valet så kommer jag tappa allt förtroende för alla amerikaner för resten av mitt liv. Det finns inte på världskartan att dom skulle kunna välja en person som nervärderar kvinnor, sitt eget lands industri, och sina egna åsikter, kan vinna ett val som detta.
När Romney kampanjade inför guvenörsvalet, 2000 eller vilket år det nu var, då han var för kvinnors egen vilja i abortfrågan, för att nu vara emot den. Romney är en man som säger precis vad som helst för att vinna väljare. Han har inga egna idéer eller en egen politik. Han följer den trend som är populärast och jag kan sätta allt jag någonsin kommer att äga på att han kommer att ändra sig och sin politik tusen gånger om han blir vald till president. Det finns massa exempel på hur han ändrar sina åsikter, som jag inte orkar dra upp allihopa nu, men sådan är han. En fjolla. En osäker människa. En sådan person som säljer sin egen personlighet för att vara andra människor till lags.
Dessutom står Romney för en helt annan utrikespolitik, vilket skulle märkas mycket mer i hela världen.

Två nackdelar med Obama (inte politiken han bedriver) som person, vilket går mig på nerverna i detta val är att han öppet går ut och ber att alla troende röstar på honom och att hälften av hans argument smutskastar Romney.
Att han är uppväxt i stort sett utan religion, och har funnit Gud i vuxen tid är något jag absolut inte kan släppa. Han borde vara tillräckligt smart (speciellt i vuxen ålder) att inse att all form av religion och tro är skit och största mänskliga lögnen. Att gå från att tro på the big Bang theory för att vakna upp nästa dag och tro på Adam och Eva är inte helt okej. Något måste ju ha hänt. Att han har slagit i huvudet eller liknande. Korkat.
Något av det värsta jag vet är när folk "pratar ner" andra/motståndare för att själva se bättre ut, för att själva få stöd. Eftersom jag har följt valkampanjerna genom tidningar, tv, internet, m.m (både svenska och amerikanska källor) så har man sett mycket mer smutskastning från Obama tyvärr. Det handlar inte bara om politik, utan även flera personangrepp. Jag kan ju ärligt säga att jag har lyssnat på Obamas ord och åsikter om Romney, och tror på det Obama säger. Men det stör mig ändå väldigt mycket att Obama faktiskt väljer att använda dessa metoder emellanåt.

Nej, nu ska jag fortsätta med valvakan. TV, iPad och iPhone är alla igång med USA-valet från olika kanaler, tidningar och forum.
Det här kommer säkerligen bli en lång natt, så vi hörs nog snart igen kära vänner!

Just ja, en sak till, som stör mig, är hur mycket större USA-valet är kontra presidentvalet i Kina i svensk media. Hur kommer det sig att en nästan lika ledande nation (om inte en faktiskt större) får i stort sett ingen uppmärksamhet här? Vi får väl se vad som händer härnäst efter presidentvalet i USA..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0