Dödsstraff

Vart man än vänder sig nu så skriver folk om att Breivik förtjänar dödsstraff. Vad ger oss vanliga människor rätten att avgöra hans öde? Jag förstår inte hur länder där dödsstraff är ett riktigt straff. När blev det okej för oss att ta livet av en annan människa? Vad ger oss rätten att begå samma brott helt lagligt?
Jag är alltså emot dödsstraff (visserligen börjar även jag tycka att han förtjänar det). Däremot tycker jag inte att fängelse är tillräckligt straff för en sådan avskyvärd människa. Isolera honom i en bunker, med ett glas vatten och ett knäckebröd om dagen, ingen dusch, ingen toa, ingenting.
Dödsstraff är ett milt straff, du slipper alla skuldkänslor, all ånger, alla problem i världen. Dödsstraff är en frihet för en sådan tyrann som Breivik.
Nej, isolera honom, och ta ifrån honom alla humanitära rättigheter. Skär av tungan på honom, och tvinga honom att leva i sin egen skit! Där snackar vi straff!

För att verka konstig, så är jag alltså emot dödsstraff både för att det är för milt och för att jag anser det fel att någon människa ska ha rätten att bestämma över någon annan människas liv.
I Breivik fallet vill jag dock att straffet ska vara såpass hårt (normalt skulle jag inte vara såhär extrem) att han plågas de kommande 50-60 åren av sitt liv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0