Samvete

Hur kommer det sig att vissa människor kan sitta och säga en sak, helt obehindrat, och sen göra tvärtemot? Jag förstår inte, är det bara jag som lider av en massa samvete?
Jag får dåligt samvete ifall jag blir sen till ett möte med en vän eller någon för att jag stod fem minuter extra i duschen. Jag får dåligt samvete för att mina åsikter får någon annan att må dåligt.
Jag får dåligt samvete av minsta lilla vita lögn.
Jag får dåligt samvete av att tycka illa om andra människor, djur eller dylikt.
Jag får dåligt samvete av att anadas.
Men du, du har inget samvete. Du har ingen själv. Det finns bara en i din värld och det är du.
Du bryr dig inte om ifall du sårar någon annan.
Du bryr dig inte om ifall du ljuger konstant.
Du bryr dig inte om konsekvenserna, bara du får stå i centrum.
Du bryr dig inte om människor som faktiskt bryr sig om dig.
Du bryr dig inte om ifall vi andra skulle försvinna, bara du får vara kvar.
Jag undrar hur DU sover om nätterna? Och hur du kan leva med dig själv? För någon gång måste ditt beteende långsamt börja äta upp dig inifrån.
Jag ska hädanefter träna upp mitt samvete, ransaka dig från det. För när du i slutändan står ensam och sårad kvar, då ska jag se till att jag inte bryr mig om dig, och att jag inte får dåligt samvete för att jag inte bryr mig.
Om det bara var ett spel du spelade, där förloraren är den som blir sårad mest kan jag lova dig att jag kommer vinna, med hästlängder!

Du har ingenting att hämta här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0