Breivik

Vart man än vänder sig idag så är det nyheter, statusar, radio och tweets om rättegången som startade idag.
Många innehåller dessutom att dom absolut inte vill se rättegången för att tanken av Breivik gör dom illamående.
För att vara ärlig, (detta kommer låta hemskt) men rättegången intresserar mig, även Breivik. Inte morden han har begått utan han som person.
Hur kommer man till den nivå där man klarar av att genomföra något så hemskt? Det är det som intresserar mig.
Breivik är självklart avskyvärd, men hur kan en mänsklig varelse (som faktiskt har förmågan att kommunicera, och en väl utvecklad hjärna, med så kallade spärrar) kunnat begå en såpass hemsk avrättning?
Jag tror aldrig jag skulle kunna skjuta en annan människa, möjligtvis i en extremt hotad situation, eller om någon hotar mina nära. Men att avrätta 77 personer!? Kallblodigt! Här behöver man inte en psykisk undersökning, det ät ju helt klart att något inte står rätt till.

Nej, det här verkligen äcklar mig, jag är ledsen, illamående och förbannad, samtidigt som jag undrar vad som kan driva en människa att korsa gränsen så gravt.

Skänker en miljon tankar till alla de 77 som omkom, alla som överlevde, alla närstående, och alla andra som har påverkats av denna tragiska tragedi!

Vila i frid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0